06 maj 2010

Driver omkring

Vissa saker är tabu. En sådan sak är att driva med andras husdjur. Jag har ju världens sötaste praktexemplar till hund, så det är lätt för mig att vara kaxig. Mannen jag mötte på morgonpromenaden var dock inte riktigt lika lottad som jag på hundfronten. Vad han släpade runt på måste nog närmast beskrivas som den där efterblivna hyenan i Lejonkungen. Den som tuggar på sitt eget ben ni vet. Vi talar här såklart om en sån där nakenhund som har värsta kalufsen. Jag ser på långt håll när mannen och hans "hund" kommer mot mig på gångvägen att detta kommer bli svårt. Svårt för mig att hålla mig för skratt vill säga. Den fräkniga lilla saken skuttar runt i sin bulliga nakenhet och gläfser vilt för att få utlopp för någon typ av bokstavssjukdom. Ägaren försöker förgäves få korven att gå fot. Skrattet är på väg upp. Tårarna tränger fram. När vi möts på vägen möter jag ägarens blick och ser en desperation som inte kan vara något annat än ångest över att äga en så anskrämlig hund, och i sällskap av denna möta någon med en änglahund. När jag vänder mig om för att få en sista skymt av djuret ser jag hur den i full karriär lyckas trassla in kopplet på fel sida av en lyktstolpe och gör en vid bana i luften likt en zeppelinare. Och där kom vrålgarvet.

Kan med detta blogg inlägg även passa på att skicka ett förlåt till syster Maria för att jag sa att hennes blivande katt ser ut som en tornuggla.

Om man nu inte får driva med andras husdjur, vad får man då driva med? Jo sig själv är det ok att outa som lite korkad med jämna mellanrum. Jag känner att idag är en sådan dag när jag kan bjuda på ett av mina mindre stolta ögonblick. Jag har valt att kalla det hela för "Elin tvättar balkongen med bilshampoo". Bor man vid Östra Promenaden blir balkongen ganska snart rätt svart. Och vad består då denna svarthet av? Jo avgaser och däckslitagepartiklar. Och vad vore då lämpligare att skrubba balkongen med än bilshampoo? Låt oss även slänga i lite vax för att göra räcket extra skinande och vattenavstötande. DÅLIG IDÈ! Vax torkar rätt snabbt till en vit hinna. Jobbet fick göras om, med potatisborste. Nu har jag ryggskott efter att ha stått som en fällkniv i två timmar.

4 kommentarer:

  1. Fast Marias blivande katts mamma såg ju faktiskt lite ut som en uggla. Gillade verkligen liknelsen och din kommentar: "Är det en uggla som sitter bakom?" Tjöt av skratt!!! :D (Förlåt Maria!)

    SvaraRadera
  2. Visst gör den! Jag fick höra av en mycket vis människa att "man är aldrig elak när man är ärlig". Ska börja leva efter det. :) Se upp allihopa!

    SvaraRadera
  3. Smaken är som baken! :-) Fast jag tycker det finns nåt fint i alla djur. Ibland måste man bara titta en gång till.

    SvaraRadera
  4. Åh förresten så tycker jag naken-kines-hundarna är ganska söta :-D Fast Jarno skulle tyvärr aldrig släppa in en sån i huset...

    SvaraRadera