05 juli 2009

Djupdykning i gömmorna

Idag har vi röjt i källarförrådet. Det är alltid kul att rota runt bland gamla saker som man glömt att man hade. Hittade bland annat min "tankebok" från lågstadiet. Skrattar och rodnar om vartannat när jag läser sånt jag skrev i skolan för hundra år sen. Jag citerar: " I går fylde pappa år. Han fylde 33 år. Han fick en blus." Minns faktiskt när jag skrev det. Jag var lite känd i klassen för att vara duktig på att stava. Dessvärre kunde jag inte stava till "skjorta" och jag var för stolt för att fråga hur det stavades. Och dessvärre visste jag tydligen inte heller att "skjorta" och "blus" inte riktigt kan betraktas som synonymer. Till mitt försvar hänvisar jag till Svenska Akademins Ordboks definition av ordet blus:

"vidt, skjort liknande plagg, vanl. af bomullstyg, afsedt att användas (af arbetare, soldater, konstmålare, bildhuggare, fotografer m. fl.) vid arbete, ofta om lifvet sammanhållet med ett bälte l. en rem".

Inte helt omanligt alltså, även om blus idag, i vardagligt tal, oftast syftar på en skir, spetsprydd, blommig liten sak.

Hittade även gamla dagböcker prydda med "I dag fick jag hundradubbel chans på Johnny. I love honom" och lite senare "Nick i Backstreet Boys är ju bara såå het". Hoppas inte Christian blir alltför svartsjuk.

Annars idag har vi vart ute på en liten joggingtur. Kändes riktigt skönt. Allt gymande och kvällspromenerande måste ha gett lite resultat för nu orkade jag iallafall ta mig upp på trottoarkanter med en viss schwung i benen tillskillnad från för några veckor sen då jag liksom fick klampa upp som en elefant (Elefanter kan tydligen inte hoppa. Föga förvånande i och för sig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar